söndag 6 april 2008

Ekokläder så långt det är möjligt

Sen lite mer än ett år tillbaka har vi valt att köpa ekologiska och miljövänliga kläder till barnen. Vi tänkte att det var ett enkelt sätt att göra något i vår vardag mer miljörätt. Vi valde att köpa i första hand begagnat och därefter kläder av ekologiskt odlad bomull.

Det var svårare än vad vi trodde för även om vi gärna betalade mer för att kläderna skulle vara rättvist producerade och inte efterlämnade spår av fula kemikalíer så upptäckte vi att det var mer som påverkar våra val av kläder. Även om jag lätt generad måste erkänna att jag är fåfäng, påverkas så av det ytliga så har jag motvilligt fått acceptera att jag är sådan.

Genom våra kläder så förstärker vi de vi är. Vi sänder ut tysta budskap och kommunicerar genom vad vi väljer att ta på oss och våra barn.

Vi hittade inga kläder som passade oss och tanken på att öppna webbutik blev allt mer frestande.

Sedan årsskiftet har jag bestämt mig för att bara köpa ekologiska och miljövänliga kläder till mig själv också. För mig går det väldigt bra. Eftersom jag har svårt att välja så blir det så mycket lättare när jag bara har ett ekosortiment att välja av. Kläderna är också dyrare än vad jag vanligtvis köpt. Det ser jag som något bra, det blir inga impulsköp längre.

Det bästa är såklart att inte handla alls, men vi kommer att fortsätta konsumera och det är därför viktigt att vi ifrågasätter hur vi gör det och vad vi väljer att lägga våra pengar på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar