torsdag 10 april 2008

Vad ger dig rätt att ignorera mina barns framtid?


Jag pluggar medans jag startar min webbutik. Jag läser kurser som jag båda har nytta av i mitt företag men också om jag inte lyckas och måste ta ett vanligt jobb. Förra terminen läste jag Skapande Bild på Umeå universitet. Det var en kurs som jag var inte riktigt säker på om den skulle vara så stor nytta för mig som företagare.


Det var inte för än i slutet som jag förstod hur mycket jag kunde applicera den på. Man läser om den kreativa processen medan man arbetar estetiskt. Resultatet var ialla fall för mig en helt ny insikt som jag har haft mycket nytta av.


Som slutprojekt valde jag att arbeta med miljöfrågan. Vårt slutarbete skulle presenteras i en utställning och jag ville väcka en tanke hos betraktaren. Jag bestämde mig för att trycka barntröjor och hänga upp dem på en tvättlina tillsammans med en tröja med texten "Vad ger dig rätten att ignorera mina barns framtid?"


Eftersom jag ville att mitt projekt skulle vara ideologiskt förankrat bestämde jag mig för att tröjorna skulle vara ekologiska och Fairtrade-tillverkade och skulle efter utställningen säljas och användas av barn. Det som var svårast i mitt arbete var att arbeta fram trycken på tröjorna.


Jag ville att de skulle glädja barnen och kunna stå för sig själva och ändå fungera som en positiv barntröja. Samtidigt så skulle de vara en del av tvättlinan där syftet var att väcka en tanke hos den vuxna betraktaren.


Jag valde att arbeta med två djur som är starka representanter för klimatförändringarna. Valrossen och Isbjörnen. Men jag ville också försöka att personifiera dem och valde att bara ha med deras ansikten samt utgå från förutfattade meningar om dem och jobba med dess motsats. Till exempel så tänker man ofta Valrossen som ett trögt djur - då gjorde jag en stolt. Och Isbjörnen som väldigt farlig - då blev det en mild isbjörn.


När jag arbetade så tänkte jag att det skulle vara en könsneutral barntröja. Färgerna är visserligen gröna och blå, men jag tänkte inte att det skulle vara speciellt pojkigt. Det är också lite glitter i det vita trycket, men det var för att föra tankarna till snö, kyla och kanske mest för att det lyfter trycket och gör det snyggare.


Jag hittade ett sätt att uttrycka mig, att arbeta med den frustration jag känner kring miljöfrågan och omvandla den till något positivt. Min frustration är stor och jag har många fler tryck på gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar